ALOITTELIJAN OPAS

10 vinkkiä aloittelijalle

 

Tässä pieni opas sinulle, joka olet vasta aloittanut Frisbeegolfin, olet harrastanut jo jonkun aikaa tai haluaisit aloittaa sen harrastamisen. Olen kerännyt tähän oppaaseen käytännön neuvoja, jotka auttavat sinut alkuun lajissa. Tsemppiä alkutaipaleelle ja hyviä heittoja!

 

 

1.  Mistä aloittaa?

 

Frisbeegolfin aloittaminen on helppoa. Tarvitset vain frisbeen ja radan, jossa pelata.

 

”Alkuun pääsee muutamalla kiekolla.”

 

Tämä on lause, jonka kuulee useasti, ja se pitää paikkansa. Mutta totuus yleensä on, että pian aloittamisen jälkeen kiekkoja ostetaan useita eri malleja mielenkiinnosta, kokeilunhalusta ja paikkaamaan tekniikkavirheitä. Alussa ymmärrys kiekkojen lentoradoista on heikkoa ja se johtaa siihen, että niitä ostetaan monia erilaisia siinä toivossa, että joku lentäisi suoraan tai pitkälle. Tämä ei sinänsä ole huono asia, koska on hyvä tutustua erilaisiin kiekkoihin jo alkuvaiheessa, jotta saa käsityksen skaalasta, kuinka paljon kiekkojen lentoradat eroavat toisistaan.

 

Alussa frisbeen heittäminen suoraan on todella haastavaa ja se saa epäilemään, että kiekossa on jotain vikaa. Kannattaa siis lähteä maltilla liikkeelle ja lukea tämän oppaan vinkit, niin vältyt useimmilta aloittelijan virheiltä.

 

Suomesta frisbeegolfratoja löytyy yli 650 kpl. Radoilta löytyy yleensä joko 9 tai 18 väylää. 18 väyläistä rataa pidetään täysimittaisena ratana.

 

Listan suomen radoista löydät täältä.

 

 

 

2. Kiekkojen ominaisuudet

 

Hyvän heiton heittäminen ei ole välineistä kiinni, mutta oikeilla välineillä teet heittämäisestä helpompaa.

 

Jos näet jonkun heittävän pitkän heiton radalla, ei kyseessä ole mikään erikoiskiekko vaan aivan samanlainen kuin sinullakin. Ehkä vain hieman nopeampi. Se ei kuitenkaan tarkoita, että nopea kiekko lentäisi myös sinulla välttämättä yhtä pitkälle, vaan kyseinen heittäjä on saattanut harrastaa jo useamman vuoden ja harjoitellut heittotekniikkaa, jonka avulla hän on saanut heiton lähtönopeuden suuremmaksi ja tekniikan paremmaksi.

 

Nopeat pitkänmatkan kiekot eli Distance draiverit (Nopeus 10-15) ovat profiililtaan kaikkein matalimpia. Niissä on siis vähiten ilmanvastusta ja lentävät sen takia kaikkein nopeimmin. Kehittyneet pelaajat pystyvät heittämään näillä reilusti yli sata metriä. Distance draiverit ovat kuitenkin aloittelijalle todella vaikeita hallita ja ne kaartuvat lopussa jyrkästi vasemmalle (Oikea kätisellä). Nopeus ei myöskään kerro sitä, että se lentäisi pidemmälle. Tämän takia suosittelen heittämään alkuvaiheessa näitä hitaampia ja helpommin hallittavia kiekkotyyppejä:

 

Väylädraivereita. (Fairway driver) Nopeus: 6-9

Lähestymiskiekkoja. (Mid-Range) Nopeus: 4-5

Puttereita. (Putt & Approach) Nopeus: 1-3

 

Väylädraiverit ovat hieman korkeampia kuin Distancedraiverit ja ne ovat helpommin kontrolloitavissa. Tämä tarkoittaa sitä, että ne eivät kaarru niin helposti lennon lopussa vasemmalle, eivätkä vaadi niin lujaa lähtönopeutta. Kehittyneempi pelaaja käyttää väylädraivereita yleensä 80-120m heittoihin. Aloittelija taas pystyy yleensä heittämään niillä noin 40-60 metriä.

 

Lähestymiskiekot ovat taas hieman korkeampia ja hitaampia kuin fairwaydriverit ja niitä käytetään lyhyempiin heittoihin, joihin tarvitaan enemmän tarkkuutta ja suorempaa lentorataa. Kehittyneempi pelaaja käyttää lähestymiskiekkoja noin 50-80m heittoihin, kun taas aloittelija yleensä pystyy heittämään niillä noin 30-50 metriä.

 

Putterit ovat kaikkein hitaimpia kiekkoja. Ne ovat muodoltaan paksuimpia/korkeimpia ja sen takia niissä on eniten ilmanvastusta. Putteria voi käyttää sekä lähestymisheittoihin, että puttaamiseen. Monet huippupelaajat käyttävät putteria lähestymisheittoihin, koska sillä on kaikista suorin lentorata.

 

 

3. Etiketti, käytös ja säännöt.

Frisbeegolfin Säännöt lyhyesti menevät niin, että avausheitto heitetään lähtöpaikalta ja kiekko pyritään saamaan mahdollisimman vähillä heitoilla maalikoriin. Seuraava heitto jatkuu sieltä mihin edellinen on pysähtynyt. Kun kiekko on saatu koriin, väylän heitot lasketaan yhteen. Sen jälkeen siirrytään seuraavalle väylälle, jossa aloitetaan uudestaan lähtöpaikalta. Kun kaikki väylät on pelattu loppuun, niin jokaisen väylän tulos lasketaan yhteen ja tästä saadaan kierrostulos. Pienimmän tuloksen saannut on voittaja.

Lisää säännöistä ja PDGA:n (Professional Disc Golf Association) virallisen sääntöoppaan löydät Suomen Frisbeegolfliiton sivuilta täältä.

 

Frisbeegolffia voi harrastaa monella eri tavalla ja tasolla. Radalla voit nähdä samaan aikaan esim. ensimmäistä kertaa pelaavan aloittelijan perheineen, työporukan, joka on tullut töiden jälkeen viettämään vapaa-aikaa tai kilpapelaajan harjoittelemassa kilpailuja varten. Radoilla ei ole valvojia ja pelaajat ovat itse vastuussa käytöksestään sekä jokaisesta heittämästään kiekosta.

 

Sanon tämän vielä uudestaan, eli harrastajien monipuolisuus ja frisbeegolfratojen valvomattomuus tuo sinulle hieman vastuuta. Et ole ainoa pelaaja radalla, joten sinun on otettava huomioon muut pelaajat ja alueella liikkujat. Radalla kannattaa käyttää hieman pelisilmää ja päästää esim. nopeammat pelaajat/ryhmät ohi.

 

Tässä muutama käytännön ohje radalle:

 

- Pidä hauskaa ja ota muut harrastajat huomioon.

- Frisbeegolfrataan kuuluvia puita ja esineitä ei saa muokata eikä vahingoittaa.

- Älä jätä roskia radalle.

- Älä heitä jos väylällä on vielä pelaajia tai esim. väylän läheisyydessä kulkee pyöräilijöitä tai kävelijöitä.

- Huuda Foooor!, jos kiekkosi näyttää lentävän kohti ihmisiä.

- Kun väylä on pelattu loppuun, siirry viivyttelemättä pois korilta. Seuraava ryhmä pääsee silloin sujuvasti heittämään avausheittonsa.

- Jos heität hole in one- heiton, älä ikinä kirjoita nimeäsi mihinkään korin osaan, koska kori ei ole sinun omaisuuttasi ja töhryt korin yläraudassa ovat todella rumia. Jos haluat ikuistaa tämän onnekkaan hetken, kirjoita vaikka päivämäärä sen kiekon pohjaan, jolla heitit. Tai ota valokuva itsestäsi ja laita kuva vaikka facebookkiin.

- Jos löydät jonkun toisen kiekon radalta, soita omistajalle, että kiekkosi on löytynyt. Jos pohjassa ei ole puhelinnumeroa niin vie se löytölaatikkoon, joita useimmilta radoilta löytyy. Kannattaa myös itse kirjoittaa nimi ja puhelinnumero omien kiekkojen pohjaan.

- Frisbeegolfin harrastajat ovat avuliasta porukkaa. Jos sinulla on jotain kysyttävää säännöistä, radasta tai välineistä, niin kysy rohkeasti apua muilta harrastajilta.

 

 

 4. Termit.

 

Frisbee = Peliväline, tunnettaan myös nimellä: Friba, Kiekko, Pannu.

 

Frisbeegolfrata = Puistoon tai metsään rakennettu rata, jossa on yleensä täysimittaisena 18 väylää/koria.

Myös puolikkaita 9 väyläysiä ratoja löytyy paljon. Suomessa on yhteensä yli 600 rataa.

 

Väylä = Radalla sijaitseva väylä, joka sisältää lähtöpaikan ja korin johon frisbee pitää saada jäämään.

 

Tii = Väylän lähtöpaikka. (Aloituspaikka)

 

Kori = Metallinen maalikori joka toimii väylämaalina. Väylä on pelattu loppuun, kun frisbee saadaan koriin.

 

Hyzer = Vasemmalle kaartava heitto.

 

Anhyzer = Oikealle kaartaava heitto.

 

Draivi = Kaikista pisin heitto. Yleensä lähtöpaikalta heitettävä heitto, joka heitetään monesti muutaman vauhtiaskeleen kanssa.

 

Lähestymisheitto = Joko vauhdin kanssa tai paikaltaan heitettävä heitto, jolla koitetaan saada kiekko korin tuntumaan.

 

Putti = Yleensä väylän viimeinen heitto, jolla koitetaan saada kiekko maalikoriin. Yleensä alle 15 metristä käytetään puttia.

 

Draiveri = Pitkän matkan kiekko.

 

Lähestymiskiekko = Kiekko lyhyempiin lähestymisheittoihin. Tunnetaan myös nimellä: Mid-Range, Midari.

 

Putteri = Lyhyemmän matkan kiekko putteihin ja lähestymisheittoihin.

 

 

5. Tekniikka & heittotyylit.

 

Frisbeegolfheitto ei tapahdu pelkästään käden liikkeellä vaan siinä tulee käyttää koko kroppaa jaloista ylävartaloon.

 

Yleisin heitto on Rystyheitto eli Backhand.

 

Paikaltaan backhandia heitettäessä seistään heittokäden kylki heittosuuntaan päin. Hartioita leveämpi asento jaloilla ja polvet hieman koukussa. Taaksevienti aloitetaan viemällä paino takajalalle ja käsi viedään suoraan taaksepäin heittosuunnasta poispäin. Lantio ja hartiat kiertyvät samalla taaksepäin. Selkä pysyy pystysuorassa eikä lähde kallistumaan juurikaan taaksepäin. Kun käsi on viety suoraksi taakse, alkaa painonsiirto takajalalta etujalalle. Samalla alkaa käden kiihtyvä liike kohti heittosuuntaa ja lantiota sekä hartioita kierretään samalla takaisin eteenpäin. Kun paino on siirtynyt etujalalle, käsi vedetään rinnan edestä kohti heittosuuntaa ja käden liikkeen ollessa nopeimmillaan kiekko irtoaa kädestä. Painon tulisi olla tässä vaiheessa hetken etujalan kantapään varassa, jonka aikana varpaat pyörähtävät osoittamaan eteenpäin. Tätä kutsutaan saatoksi. Käsi jatkaa myös pyörivää liikettä heiton suuntaisesti.

Jos heittoon halutaan lisää pituutta niin silloin otetaan yleensä 3-5 askelen vauhdit ennen heittoa, jolloin saadaan rytmiä ja liikkeen tuomaa voimaa.

 

Toinen tapa heittää on Kämmenheitto eli Sidearm tai Forehand.

 

Siinä seistään päinvastoin kuin backhandissä, eli heittokäden kylki on poispäin kohteesta. Heittoliike muistuttaa tenniksen kämmenlyöntiä tai esim. pallon heittoa sivukautta. Kämmenheitossa kiekon pyörimissuunta on eri kuin rystyheitossa, minkä vuoksi kiekko kaartuu eri lopussa eri suuntaan.

 

Puttaaminen tehdään hieman eri tavalla. Yleisin asento on niin, että jalat on peräkkäin ja kylki ei osoita enää korille päin vaan käännetään rintamasuuntaa enemmän osoittamaan korin suuntaan. Kiekolle ei haeta vauhtia kropan takaa vaan kättä liikutetaan kropan edessä ja voiman tuottamiseen käytetään jalkoja, käsivartta ja rannetta.

 

Toinen tapa on viedä käsi alas suunnilleen reiden korkeudelle alas ja nostaa se sieltä takaisin ylös suunnilleen rinnan korkeudelle, jossa kiekko irtoaa. Tällä saadaan hieman isompi liikerata kiekolle ja voimantuotto voi olla helpompaa.

 

6. Olosuhteet, keli & tuulet.

 

Olosuhteet vaikuttavat aina frisbeegolfin pelaamiseen. Ihanne keli on puolipilvinen kesäpäivä, kevyt tuuli ja +23 astetta lämmintä. Tämä ei kuitenkaan ole kovin yleinen keli ja monesti tuuli on voimakkaampaa. Tuuli vaikuttaa kiekkojen lentoratoihin ja sen harjoitteleminen on oma lukunsa. Toisinaan sataa myös vettä ja se vaikuttaa otteeseen. Märästä kiekosta ei saa yhtä pitävää otetta kuin kuivasta, sen takia kannattaa varautua pienellä käsipyyhkeellä, jotta kiekot saa kuivattua. Jotkut pelaavat myös talvella ja silloin kannattaa varautua lämpimillä vaatteilla ja pitävillä kengillä. Monet käyttävät myös nastakenkiä jäisellä kelillä. Täytyy myöntää, että pelaaminen talvella ei ole niin siistiä, mutta se on ihan oma kokemuksensa ja jos haluaa kehittyä talven aikana niin silloin kannattaa käydä myös pelaamassa.

 

7. Viikkokisat

 

Kun olet opetellut säännöt ja kiekot alkavat tottelemaan sinua, voit alkaa etsimään viikkokisoja ja käydä kokeilemassa taitojasi kilpailuissa. Monet seurat järjestävät kesällä viikkokisoja kerran viikossa. Ota selvää oman lähialueesi viikkokisapäivästä ja käy kokeilemassa. Osallistuaksesi sinun ei tarvitse kuulua seuraan. Osallistumismaksut ovat yleensä 2 euron luokkaa.

 

8. Seurat

 

Jos innostut enemmän Frisbeegolfista niin tutustu myös lähialueesi seuratoimintaan. Seurat ylläpitävät ratoja ja järjestävät kilpailuja ja tapahtumia. Jos innostut kilpailemisesta niin silloin sinun tulee hankkia kilpailulisenssi ja liittyä johonkin Suomen Frisbeegolfliiton jäsenseuraan.

 

9. Harjoittelu, lepo & oheisharjoittelu.

 

Jos haluat kehittyä todella taitavaksi frisbeegolfissa, tarvitset siihen suuren määrän toistoja.

 

Alussa kehitys on nopeaa ja pelkkä innostus vie sinua eteenpäin. Jossain vaiheessa kehitys kuitenkin hidastuu ja kehittyminen vaatii enemmän harjoittelua. Ei riitä, että pelaat pelkästään kierroksia vaan sinun täytyy käydä harjoittelemassa myös kierrosten ulkopuolella. Tarvitset niin sanottua kenttätreeniä, jonka avulla saat suuremman määrän toistoja, mitä saisit rataa kiertäessäsi. Näin pystyt harjoittelemaan yhtä tietynlaista heittoa tehokkaammin kuin radalla, jossa jokaisen väylän avausheitto on erilainen.

 

Harjoittelumäärien lisääntyessä kroppaan kohdistuu myös enemmän rasitusta. Tämä tarkoittaa sitä, että tarvitset myös enemmän lepoa. Suosittelen kuuntelemaan kehoa ja reagoimaan jos siellä alkaa ilmenemään merkkejä kivusta. Se on yleensä merkki siitä, että teet jotain toistuvaa liikettä epäekologisella tavalla tai liian paljon toistoja ilman, että annat kropan palautua. Rasitusvammoilta selviää pitämällä tarpeeksi usein taukoja ja tekemällä lihashuoltoa mm. venyttelyä, peruskunnon kohotusta ja harrastaa monipuolisesti muutakin liikuntaa, jotta keho saa monipuolista ärsykettä.

 

10. Valmennus

Jos haluat päästä vauhtiin nopeasti ja oppia oikeanlaiset heittotekniikat heti alkuun, niin suosittelen tulemaan valmennukseeni. Samalla onnistuu sääntöihin ja kiekkoihin tutustuminen ja kaikki, mitä sinun tarvitsee tietää alkuun pääsemiseksi. Valmennukset pidän pääkaupunkiseudulla ja voit hyvin tulla myös kauempaa. Käytännössä menemme jollekin radalle tai kentälle, jossa opetan sinulle heittotekniikoiden perusteet. Voimme käydä myös läpi, mitä ikinä haluat tietää frisbeegolfista. Voit tulla valmennukseen myös useamman hengen porukalla.

Lisää valmennuksista löydät täältä.

Copyright © 2020 Helsingin Frisbeegolfvalmennus | Y-tunnus: 2838241-8 | jalle@frisbeegolfvalmennus.fi | 0503318440
Rekisteriseloste
  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle