Mitä tehdä jos heitto ei kulje?

Päivitetty: 25. huhti 2019



Harjoitellessa tulee usein turhautumisen hetkiä, kun koitat opetella jotain täysin uutta asiaa tai koitat kierroksella saada heittosi kulkemaan, mutta jostain syystä heitot eivät lähde niin kuin haluat.


Jos palaset eivät loksahtele paikoilleen, voi alkaa tuntumaan siltä, että et osaa enää mitään ja haluaisit lopettaa heittämisen siihen pisteeseen. Se on ihan normaalia ja sitä tapahtuu kaikille. Muista kuitenkin, että se on vain tunne. Ei heittotaitosi ole mihinkään kadonnut. Tällä hetkellä kehosi voi olla jumissa tai mielentila ei ole paras mahdollinen onnistumisen kannalta. Kannattaa olla armollinen itselleen ja sallia huonommat hetket. Todeta, että heitto ei ole nyt kunnossa, mutta hetken päästä se taas on. Kausivaihtelua tapahtuu kaikilla. Joskus on hyviä, ja joskus huonoja aikoja. Voisin jopa sanoa, että huonot tai harmaan sävyiset hetket ovat yleisempiä. Yleensä on aina jotain parannettavaa.


Mitä siis kannattaa tehdä, silloin kun heitto ei kulje?


Siihen on muutamia vaihtoehtoja. Esittelen muutaman siinä järjestyksessä, jossa itse yleensä toimin.


1. Pysy positiivisena ja jatka samaan malliin.

Jos kyseessä on vain muutama satunnainen huono heitto niin pääset niistä kyllä nopeasti eroon, kun jatkat harjoittelua ja kroppasi lämpenee. Älä tee liian nopeita johtopäätöksiä siitä, että tekniikassa olisi jotain pielessä ja, että sitä pitäisi alkaa heti muuttamaan. Voin vakuuttaa, että huonoin vaihtoehto on alkaa analysoimaan, jokaisen huonon heiton jälkeen.


2. Tee pieniä muutoksia.

Jos heittosi ei ala toimimaan niin kokeile tehdä pieniä muutoksia heittotekniikassasi. Muuta vain hieman käden tai jalkojen asentoa niin sillä voi olla suuri merkitys lopputuloksen kannalta.


3. Pidä pieni tauko.

Jos pelaat päivittäin, niin pidä 3-4 päivän tauko ja näet asian sen jälkeen taas eri tavalla. Liika pelaaminen tai harjoittelu ei ole hyvästä. Anna kehollesi ja mielellesi aikaa palautua. Tee välillä jotain täysin muuta.


Jos taas pelaat esimerkiksi vain kerran viikossa, se on todennäköisesti liian vähän kunnon ylläpitämiseksi. Kokeile pelata useammin niin heiton opettelua ei tarvitse aloittaa aina alusta.


4. Laske tavoitteita ja rauhoita heittoa.

Älä pyri samaan mihin olet parhaana päivänäsi pystynyt, vaan kokeile heittää lyhyemmälle ja rauhallisemmin. Huomaat, että saat heitettyä tarkemmin ja melkein yhtä pitkälle ilman repimistä.


Pelaa esimerkiksi seuraava kierroksesi pelkästään puttereilla, äläkä edes tavoittele parasta mahdollista tulosta vaan pyri osumaan aukkoihin ja pysymään väylällä. Lähde rakentamaan heittoasi pikkuhiljaa kuntoon ja siirry seuraavaksi lähestymiskiekkoihin ja sen jälkeen taas draivereihin. Huomaat, että ilman repimistäkin saa heitettyä pitkälle.


5. Korjaa heittotekniikkaa.

Jos ensimmäiset kolme kohtaa eivät ole avuksi, tutki vasta sen jälkeen onko heittotekniikassasi jotain isompia virheitä, joista huonot heitot johtuvat. Teet todennäköisesti toistuvasti jotain sellaisella tavalla, joka johtaa epäonnistuneisiin heittoihin.


Kokeile jättää seuraava höntsäkierros pelaamatta ja käy sen sijaan kentällä harjoittelemassa ja tunnustelemassa, mikä tekniikassasi voisi olla pielessä. Testaile erilaisia heittoja ja koita saada selville, millä saat heittosi taas kulkemaan. Apuvälineenä voi käyttää puhelimen videokameraa. Välillä on hyvä kuvata omaa heittoa ja katsoa jos siitä löytyisi jotain korjattavaa.


Frisbeegolffarilla ei kahta samanlaista päivää ole ja sehän tästä pelistä hauskan tekeekin.


Tsemppiä ja kärsivällisyyttä harjoitteluun!


Terveisin,


Jalle

Copyright © 2020 Helsingin Frisbeegolfvalmennus | Y-tunnus: 2838241-8 | jalle@frisbeegolfvalmennus.fi | 0503318440
Rekisteriseloste
  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle